Zaregistrujte se a získejte slevu 10% na svůj první nákup!   Registrovat

Mikrobní obraz poševní – MOP

Zkráceně MOP, jde o jakýkoli záznam mikroskopického vyšetření sliznice pochvy, často když je přítomen větší množství výtoku. Probíhá při něm klasifikace zánětů do šesti skupin dle dnes již zastaralé studie Jírovce, Petera a Málka z roku 1947. Tato studie nesouzní s dnešními poznatky. Využívá se i k diagnostice sexuálně přenosných nemocí.

Odebere se vzorek ze zadní stěny sliznice a pod mikroskopem se zkoumá přítomnost bílých krvinek, bakterií a dalších buněk. Jejich množství a chování pak signalizuje zánět a určuje do které skupiny se zánět zařadí.

Jednotlivé druhy MOP

MOP I

Jde o záznam běžného prostředí pochvy. Zdravě vypadající, přirozený. Bývá bez výtoku. Ve stěru jsou přítomny pouze dobré bakterie a laktobacily Lactobacillus acidophillus, které jsou pro ženské tělo prospěšné. Starají se o přirozeně vyvážené kyselé pH v pochvě. To je jakousi bariérou pro špatné bakterie přinášející zánět. Pokud se něco vychýlí vzniká problém.

MOP II

Tady se řadí zánět typu Bakteriální vaginózy. Jde o nehnisavý zánět. Často jej provází nažloutlý nebo mléčný výtok. I když jde o druhý stupeň zánětu, některé ženy si jej ani nevšimnou. Ve stěru, pomocí kterého se vše hodnotí, jsou patrné bílé krvinky ve zvýšeném počtu, které signalizují zánět a absence laktobacilů, tedy obranných buněk.

MOP III

Tento zánět je provázen hustým výtokem bílé či žluté barvy, který nelze přehlédnout. Jde o hnisavý obraz. Původní prostředí pochvy je silně narušeno a probíhá zde infekce pochvy. Opět je zde větší množství krvinek.

MOP IV

Tento čtvrtý druh se odborně nazývá jako kapavkový. Způsobuje jej bakterie s názvem Neisseria gonorrhoeae. Ta má tvar kávového zrna. I když je na pohled pěkná, produkuje nehezké věci. Má na svědomí hnisavý hustý výtok žluté až žlutozelené barvy. V této skupině se objevuje i kapavka. Pokud si lékař není jist, odebere větší vzorek tkáně a provede kultivační test na potvrzení či vyvrácení podezření o sexuální nemoci.

MOP V

Jinak trichomonádový, je způsoben prvokem Trichomonas vaginalis. Ten má na svědomí pohlavní a močové infekce. Jeho projevem je pěnový výtok, který sladce voní. Občas se přirovnává k pivní pěně. U těhotných matek může být nebezpečný. Hrozí předčasný porod, nízká porodní hmotnost dítěte a přenos nemoci z matky na dítě.

MOP VI

Mykotický zánět způsoben Candidou albicans. Způsobuje infekce – vaginální mykóza a kandidóza a kvasinková infekce. V podstatě je u všech na vině kvasinka Candida. Napadá i jinak zdravé lidi. Projeví se ve chvíli, kdy máte oslabenou imunitu. Často při braní antibiotik, hormonálních změnách nebo pokud trpíte diabetes. Typickým znakem šestého druhy zánětu je hrudkovitý bílý výtok.

Odběr stěru a vyšetření

Vzorek se odebírá v běžné gynekologické poloze. Jde o nebolestivý, ale spíše nepříjemný zákrok. Stěr se odebere sterilním vatovým tampónem a ten pod dvěma sklíčky zkoumá lékař. Používá se obarvení, aby byly pod mikroskopem viditelnější všechny vzniklé situace.

Léčba

Při prvotním nepohodlí je dobré navštívit gynekologa. Léčba se v řadě případech provádí antibiotiky, sexuálním půstem a léčením i partnera. Někdy jde o proces trvající několik dní, jindy se táhne i několik měsíců.

Předcházet zánětům můžete správnou stravou a udržováním kyselého pH pochvy pomocí vhodné kosmetiky. Poslouží vám také Vagilact, který pracuje na přirozené mikroflóře v pochvě.

VAGILACT
Vaginální tablety pro podporu navrácení a udržení přirozené vaginální mikroflóry.