Kvasinková infekce

Vracející se pocity svědění, výtok, nepříjemný zápach, to vše může být příznakem kvasinkové infekce. Co to tedy Kandidóza (jak se jinak kvasinkové infekci říká odborně) je?

Obecně jde o všechna onemocnění způsobená kvasinkami rodu Candida. Nejčastější je zánět pochvy a zevního pohlavního ústrojí žen. Obvyklou příčinou je přemnožení kvasinek druhu Candida Albicans nebo Candida Glabrata. Kvasinky jsou jednobuněčné bakterie, které udržují vaši mikroflóru v ústech, trávicím ústrojí a u žen také v oblasti ženských genitálií. Pokud se v těle kvasinky rozšíří moc, vznikne jiné pH ve zmíněných částech, což znamená dobré prostředí pro šíření kvasinkové infekce. Platí to i naopak – při změně pH pochvy, například při léčbě antibiotiky, při častém koupání v chlorované vodě nebo i po styku, se kvasinky mohou přemnožit a způsobit nepříjemné problémy. Je správné a na místě používat slovo přemnožit, protože v pochvě najdeme kvasinky i za normální stavu bez infekce a obtíží. Taktéž některé bakterie zde žijí v souladu s místní flórou a spolupodílí se na udržení správného pH pochvy. Důležitá je především rovnováha, a tu pomáhá udržet správná intimní hygiena, bavlněné prádlo, volné oblečení, správná strava, vyhýbání se stresu a zdravý životní styl. Některé ženy, které trpí častými infekcemi, již znají faktory, které zmíněnou rovnováhu narušují a snaží se jim předcházet nebo zmírňovat dopad. Například, pokud žena musí užívat antibiotika, je vhodné rovnou použít pre a probiotika a je dobré mít doma i nějaké vaginální globule, pěny, gely, které jim uleví od příznaků dyskomfortu.

Projevy kvasinkové infekce

Častými projevy kvasinkové infekce jsou zarudnutí, svědění, pálení a bolest pochvy. Jako další příznak se také občas objevuje výtok. Ten může mít různé zbarvení a může být hrudkovitý a zapáchající. Kvasinková infekce se může také projevovat problémy se zažíváním, zápachem z úst a povlakem na jazyku, popřípadě i jako kožní infekce. Kvůli obecnému přemnožení bakterií je tak nutné zkontrolovat celé tělo.

S kvasinkovou infekcí se za život potká až 75 % všech žen. Nemusíte se však obávat, ačkoliv se infekce může vracet, moderní medicína vyřeší 99 % všech případů. Mnohé léky a antimykotika ve formě vaginálních gelů, mastí, globulí atp. jsou již volně prodejné, v lékárně vám ochotně poradí a většinou i vybraný preparát pomůže. Tak jako se kvasinková infekce rozvine během třeba jednoho dne, tak i úleva při léčbě by měla přejít do jednoho dvou dnů. Pokud tomu tak není, měla by žena navštívit gynekologa, který udělá podrobnější vyšetření, test z KOH, popřípadě kultivaci a zhodnotí, zda se opravdu jedná o kvasinkovou infekci a navrhne další postup. Někdy se ale kvasinková infekce může stále opakovat, sliznice pochvy jsou již podrážděné, stačí málo a nepříjemné pálení či svědění je opět tady. Je to pak vlastně zacyklený kruh a je potřeba, aby se do léčby zapojila sama žena, aby zkusila přijít na to, jestli opakovanou infekci vyvolává styk, koupání v bazénu a mokré plavky nebo nadměrná konzumace cukru. Mohou tedy nakonec pomoci správně zvolená antimykotika a k tomu bavlněné prádlo prané pouze bez aviváže dvakrát přemáchnuté, úprava stravy a životního stylu

Jak se kvasinkové infekce opravdu zbavit?

Kvasinkovou infekci může způsobit antikoncepce, hormonální terapie či například užívání antibiotik. Důležité je navštívit lékaře a nechat si udělat kompletní diagnózu. Spolu s nasazenou léčbou od doktora je vhodná celoživotní prevence a dieta na určitou dobu. Ta zabírá každému jinak (v řádech měsíců).

Kvasinky se živí cukrem a nejraději mají kyselé prostředí. Dále se množí při snížení imunity. Je tedy důležité udržovat tělo ve fyzické pohodě cvičením a psychické pohodě (stres překyseluje organismus), k čemuž můžou pomáhat bylinné tinktury z červeného lapacha, hub šiitake, česneku aj.

Candida diet food. Assortment of food that fights candida. Copy space

Co se týče diety, doktoři doporučují vyváženou stravu, omezte ale na minimum cukry a bílé pečivo či jakékoliv potraviny s kvasnicemi – alkohol, bílé pečivo, ocet. Doporučuje se maso, ořechy, zelenina. Ovoce je v pořádku spíše nízko-sacharidové, tedy citrusy apod., banány a tropické ovoce ne. Do jídelníčku se nebojte zařadit i kefíry a jiné kysané mléčné výrobky.
Na téma diety při kvasinkové infekci jsme pro vás vytvořili článek s hodnotnými tipy – zde.

Někdy problémy souvisí i s partnerem

Velmi časté jsou také opakované infekce po sexuálním styku. Nemusí jít hned o to, že by vás partner něčím nakazil, něco na vás přenesl, ale sperma jako takové mění pH pochvy a narušuje onu pověstnou rovnováhu. A navíc i partner má na genitáliích svoji flóru, a ta se jen jednoduše nemusí snést s tou vaší. Proto je někdy potřeba přeléčit i partnera, popř. mu doporučit vyšetření na urologii. Někteří lékaři doporučují v takových případech mít pohlavní styk jen s prezervativem, než se ochranná bariéra a správný poměr kvasinek + bakterií ve vaší pochvě obnoví.

Čím se bránit před návratem kvasinkové infekce

Jednotlivé kroky, tipy a návody byly již řečeny, ale někdy je to opravdu trochu o hledání a o kombinaci více faktorů. Jsou samozřejmě i období, kdy se kvasinky vyrojí víc, je to třeba v letních měsících, když žena zůstává v mokrých plavkách u vody nebo na cyklistických výletech v upnutých elastických kalhotách. V takových chvílích ale žena už svoje tělo většinou zná, má nějakou intimní hygienu či vaginální kapsle, které pomohou od prvních příznaků. Stačí pak jen změnit zajetý systém, zvolit jiné oblečení nebo upravit stravu či si pořídit další plavky na převlečení, aby se kandidóza již nevrátila.

Rozhodně se nedoporučuje provádět zbytečné výplachy pochvy a samozřejmě, že je velmi důležitá vhodná pravidelná intimní hygiena. Na vaginální infekce by se rozhodně neměla používat běžná mýdla, která mohou svými přísadami spíše uškodit a infekci zhoršit.

Dlouhodobým problémem vaginálních infekcí se u nás v GYNELLA® zabýváme, víme proto, jaké jsou nejlepší postupy proti kvasinkovým infekcím. Pokud chcete, aby se vám infekce nevracela, a rádi byste se zbavili příznaků, jako jsou svědění a pálení pochvy, je vhodné využít sílu aktivního stříbra.

Naše přípravky GYNELLA® Silver Foam a Silver Caps jsou zdravotnickými prostředky navrženými přímo na podporu léčby kvasinkových infekcí akutních i opakovaných.

Podobné výrazy: Svědění pochvy, Kandidóza

GYNELLA Silver Foam 50 ml
GYNELLA Silver Caps 10 ks
GYNELLA Flora
Vaginální čípky pro podporu stimulace přirozené vaginální imunitní obranyschopnosti.
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.