Zaregistrujte se a získejte slevu 10% na svůj první nákup!   Registrovat

Jak může sex ovlivnit zánět močových cest?

Zánět močových cest patří k nejběžnějším ženským onemocněním. Má různé příčiny a sex je jednou z nich. Jak se problému vyvarovat?

Zánět močových cest je nepříjemný a bolestivý stav, ke kterému dochází v jedné, nebo i v několika částech močového ústrojí. Postiženy bývají močová trubice, močový měchýř a ledviny.

Zánět močových cest v životě potká každou druhou ženu. Příčinou vzniku je až v 90 % případů bakterie E. coli (Escherichia coli), která se přirozeně vyskytuje v žaludku a ve střevech. Vzácněji mohou zánět způsobit i viry nebo plísně.

Onemocnění se úplně nevyhýbá ani mužům, ale ženy jsou k infekcím močových cest výrazně náchylnější. Důvodem je fakt, že mají mnohem kratší močovou trubici, která se nachází blízko u konečníku. To umožňuje bakteriím snadný přesun z pochvy do močových cest, kde mohou způsobit zánět. Navíc, zánět močových cest často doprovází i vaginální infekce.

Co způsobuje záněty močových cest

Jednou z hlavních příčin je sex. Důvodem je už zmíněná fyziologie ženy, kdy se močová trubice nachází pouhých pár centimetrů od análního otvoru. Při sexu se do močové trubice snadno přenesou bakterie z konečníku, které způsobují záněty. Ještě problematičtější je provozování análního styku. V tomto případě se bakterie E. coli mohou snadno přenést z trávicího traktu do vaginální oblasti a způsobit zde vážné potíže.

Se sexem úzce souvisí také hygiena, která taktéž zejména u žen hraje velkou roli při vzniku zánětů. Dalším faktorem může být prochladnutí, nadbytek cukru ve stravě nebo nedostatečný pitný režim.

Riziko zánětu močových cest roste také při menopauze. Tím, jak se snižuje hladina estrogenu a vaginální flóra ztrácí svoji přirozenou obranyschopnost, je mnohem křehčí a hůře odolává náporu patogenů.

Jak s problémem bojovat?

Se zánětem si tělo samo neporadí a rozhodně by se neměl podceňovat. Při zanedbání léčby se může rozšířit dál do ledvin a může mít podstatný vliv na plodnost.

Tím nejdůležitějším, co může žena podniknout v rámci prevence, je hygiena. Důležité je dodržování základních pravidel hygieny, jako je výměna spodního prádla a pravidelné sprchování. Sprcha by měla následovat vždy a za všech okolností po pohlavním styku, doporučuje se i použití intimního mýdla. Po sexu se doporučuje také návštěva toalety, kdy se močové cesty propláchnou a vyplaví se přítomné bakterie.

Čím dále přispět k udržení obranyschopnosti močových cest?

• Dbejte na důkladnou hygienu, obzvlášť po sexu.
  • Dostatečně pijte, především čistou vodu. Doporučené množství je 2 – 2,5 litru v průběhu dne.
  • Nedržte „to“ na poslední chvíli, na toaletu běžte hned při prvním nutkání. Pokud zadržujete moč delší dobu, mohou se v ní přemnožit bakterie.
  • Preferujte sprchu před koupelí, vyhýbejte se parfemovaným sprchovým gelům a pěnám do koupele.
  • Snižte riziko prochladnutí a udržujte zejména své dolní partie v teple.
  • Nezůstávejte delší dobu v mokrých plavkách.
  • Zdravý životní styl a dostatek pohybu je to nejlepší, co pro sebe, ale i pro své močové cesty můžete udělat.
  • Snižte příjem soli a bílkovin, dopřejte si dostatek zeleniny a ovoce.
  • Imunitu můžete podpořit různými doplňky stravy s obsahem přírodních složek. Například Echinacea purpureaneboli Třapatka nachová podporuje zdraví a normální funkci močových cest.