akce
promo

Léto je sezonou kvasinek. Poradíme, jak se jim bránit

Kvasinková infekce je jednou z nejčastějších infekcí, která postihuje intimní partie. V létě se záněty způsobené přemnožením kvasinek Candida albicans objevují častěji než v ostatních ročních obdobích. Co je příčinou kvasinkové infekce a čím ji léčit?

Candida albicans je kvasinka přirozeně se vyskytující v dutině ústní, v trávicím traktu a v intimních partiích. Za normální situace tělu nikterak neškodí. Ovšem ve chvíli, kdy dojde k přemnožení kvasinek na úkor ostatních bakterií v organismu, propuká zánět – kvasinková infekce neboli kandidóza.

Kdy se kvasinkám daří

Kvasinkám se daří v teple a vlhku. Ideální podmínky pro jejich množení proto představují například plavky. Delší sezení v mokrých plavkách leckdy znamená začátek kvasinkové infekce nebo potíží s močovými cestami.

Kvasinky se mohou snadno rozmnožit při zapaření dolních partií. K tomu může dojít ve chvíli, když žena nosí oblečení z umělých materiálů anebo při sportovních aktivitách v teplejších dnech.

I v létě se může stát, že onemocníte angínou nebo jinou nemocí, na kterou vám lékař předepíše antibiotika. Jejich užívání může ale zničit nejen škodlivé bakterie, ale i ty přátelské, které osidlují poševní mikroflóru. Právě ztráta rovnováhy v poševní oblasti bývá často příčinou zánětu.

V neposlední řadě je spouštěčem kvasinkové infekce cukr. V létě hlavně nadměrným mlsáním nanuků, popíjením osvěžujících, za to velmi přeslazených limonád nebo koktejlů a velkými porcemi ovoce jdete naproti infekci.

Příznaky kvasinkové infekce

Nejběžnějším příznakem kvasinkové infekce v ženských intimních partiích bývá hustý bílý hrudkovitý výtok připomínající tvaroh, obvykle není doprovázen zápachem. Ten bývá naproti tomu typickým příznakem jiného běžného ženského onemocnění a to bakteriální vaginózy. Dále žena pociťuje velmi nepříjemný trvalý pocit svědění, bolestivé řezání a pálení v oblasti pohlavních orgánů a přítomný může být i otok.

Jak předejít problémům

Candida albicans se přenáší pohlavně i orálně. Proto je důležité se při styku s novým partnerem chránit a také dodržovat zásady intimní hygieny. V případě, že se u jednoho z páru kvasinková infekce objeví, je potřeba přeléčit oba partnery.

Při návštěvě koupaliště nezůstávejte v mokrých plavkách. Ideální není ani sezení na zemi a chození naboso, které může vést k prochladnutí. Ze šatníku úplně vyřaďte upnuté kalhoty a spodní prádlo z umělých materiálů. Upřednostňujte volné sukně a šaty, pod které oblékejte bavlněné kalhotky. V létě si můžete ale dovolit odložit spodní prádlo úplně, což je nejenom příjemné, ale i zdravé.

Při problémech si naordinujte dietu. Kvasinky se živí hlavně cukrem, proto se vyhýbejte všemožným sladkostem včetně slazených nápojů, snižte porce příloh a omezte i moučná jídla, zejména pečivo. Odměnou vám budou nejen zdravé intimní partie, ale třeba i ploché bříško.

Léčba Candida albicans

Při mírných obtížích většinou stačí nasadit některý z volně dostupných přípravků. Důležitý je ale brzký začátek užívání. V domácí výbavě proto mějte vaginální tobolky GYNELLA® Silver Caps, které pomáhají ulevit od nepříjemných příznaků už při prvních projevech.

U opakovaných zánětů je obzvlášť důležitá prevence. Vhodné je především doplňování laktobacilů, které pomáhají udržovat mikroflóru intimních partií v normálu a chrání právě před vznikem infekcí. Unikátní neživé laktobacily obsahují vaginální čípky GYNELLA® Flora. Ty jsou oproti běžným laktobacilům šetrnější a mohou je užívat ženy s oslabenou imunitou, v menopauze anebo po porodu.

Ulevit od nepříjemných pocitů mohou i přípravky pro intimní hygienu. Například GYNELLA® Intimate Foam s obsahem kyseliny mléčné, která přispívá k udržení správného poševního pH. Obsažené Aloe vera dodává intimním partiím jemnost a má zklidňující efekt.

V případě, že obtíže neustupují déle než 5 dní anebo se stupňují, je nutné konzultovat obtíže s lékařem.