PMS (Premenstruační syndrom)

Premenstruační syndrom je soubor příznaků objevujících se cyklicky 14 dní až týden před menstruačním krvácením. Symptomy mohou být fyzické i psychické a patrně souvisejí s poklesem estrogenu, zvýšením progesteronu ve druhé polovině cyklu a lehce zvýšeným prolaktinem. Většinou s poklesem hormonů a začátkem menstruačního krvácení mizí. Nejméně jednou v životě se s ním setká až 80 % žen, pravidelně jím trpí něco kolem 30 % žen. Objevuje se kolem 20. roku života a může trvat až do menopauzy. Někomu vymizí například po porodu.

Projevy PMS

Projevy jsou značně rozdílné u každé ženy. Z fyzických příznaků převažuje napětí až bolest prsou, nafouknutí břicha, otékání nohou. Dále může žena pociťovat bolesti hlavy, svalů, kloubů, pozoruje nárůst hmotnosti. Velmi často se také projeví zhoršení pleti a zvýšená chuť na sladká či těžší mastná jídla. U někoho jsou dominantní symptomy psychické, kdy je žena více unavená, má výkyvy nálad, změnu libida, neschopnost se soustředit a může mít až depresivní stavy. U některých žen jsou příznaky natolik eskalované, že nejsou v některých dnech schopné chodit do práce či provozovat běžné denní činnosti.

Jak s PMS bojovat?

PMS se dá ovlivnit zdravým životním stylem. Ve druhé polovině cyklu po ovulaci se doporučuje jíst lehká, málo slaná jídla, dělat svižné procházky, zařadit více spánku, pohyb na čerstvém vzduchu, ale i odpočinek. Neplánujte si na toto období těžkou silovou práci, jezte spíše menší porce, ale častěji. PMS se dá ovlivnit také některými bylinkami – např. kontryhel. Dále mohou pomoci některé stopové prvky jako hořčík nebo zinek.

Pokud je PMS opravdu silný, znemožňuje ženě normální fungování a úprava životního stylu či bylinky nezabírají, je potřeba navštívit gynekologa. Gynekolog s vámi probere vhodnou léčbu, která někdy zahrnuje hormonální antikoncepci nebo léky na bolest, v některých případech po poradě s psychiatrem i antidepresiva.

Při výkyvech hormonů, kdy může docházet i k vysušování vaginální sliznice, vyzkoušejte GYNELLA® AtroGel.
Pro podporu navrácení či udržení vaginální mikroflóry doporučujeme VAGILACT.

GYNELLA® AtroGel 7 x 5 g
Vaginální gel s kyselinou hyaluronovou pro prevenci a podporu léčby vaginální suchosti a atrofie.
VAGILACT
Vaginální tablety pro podporu navrácení a udržení přirozené vaginální mikroflóry.