Zaregistrujte se a získejte slevu 10% na svůj první nákup!   Registrovat

Podcast #dolebezstarosti o hormonálních změnách a vaginální suchosti

Vaginální atrofie, popřípadě suchost postihuje každou druhou ženu. Příčinou jsou především hormonální změny, které ovlivňují psychickou i fyzickou kondici. Dopadům hormonů na ženské zdraví, psychiku a sex je věnován nový díl podcastu #dolebezstarosti s gynekoložkou MUDr. Darinou Šoukalovou.

Paní doktorko, jak se hormonální nerovnováha projevuje?

Důvody mohou být různé. Nejčastěji je to přirozený proces stárnutí v období přechodu. V reprodukčním období je to těhotenství a laktace, u mladých žen i nadměrné cvičení či problémy s příjmy potravy, jako anorexie nebo bulimie. Dále se výkyvy hormonů projevují u žen, které postihla rakovina prsu, podstoupily odstranění vaječníků nebo trpí onemocněním štítné žlázy. Nejčastějšími projevy deficitu estrogenu, hlavně v období menopauzy, jsou výkyvy nálad, únava, nespavost, nepravidelná menstruace, návaly tepla, vypadávání vlasů, časté močové infekce a pocity vaginální suchosti, která je součástí vaginálního diskomfortu.

Jak často z vaší ordinace odchází ženy s diagnózou vaginální atrofie?

Každý den se v ambulanci setkávám s diagnózou vaginální atrofie nebo se suchostí pochvy především u žen v období menopauzy nebo šestinedělí a laktace. Pacientky přichází s různými klinickými příznaky od svědění a pálení pochvy, zánětů a infekcí až po bolestivý pohlavní styk.

Co doporučujete v rámci léčby?

Je velmi důležité, aby pacientka přišla do gynekologické ambulance včas. Aby o svých problémech hovořila a nestyděla se. Pokud stanovíme správnou diagnózu a zahájíme léčbu v rané fázi, dají se projevy atrofie potlačit. Pokud přijde v pozdější fázi, už není mnoho možností pomoci. Pacientka může užívat přípravky na zvlhčení pochvy, léčba už bývá ale obvykle doživotní. Pacientky by měly také změnit svůj životní styl a udržovat si pozitivní mysl.

Co se stane, když žena nebude atrofii řešit? Může přerůst v chronický problém?

Ano, pokud přijde žena s atrofií v pokročilejší fázi, příznaky vaginálního diskomfortu už mohou být velmi výrazné. Pocity sucha a svědění se už neprojevují jen občasně, ale jsou stálé. Dochází k narušování pohlavního života, protože styk je bolestivější. Chtěla bych také upozornit na to, že atrofie může souviset se záněty močových cest, které bývají často bez úspěchu léčeny antibiotiky. Pokud má žena opakované problémy se záněty močových cest, je důležité navštívit i gynekologa. Atrofii lze podchytit včas, než se rozšíří do dalších oblastí, jako jsou vnější rodidla a močová trubice.

Jaké přípravky byste doporučila při léčbě?

Na trhu je množství přípravků ve formě tekutých gelů a kapslí. Vhodné jsou ty s obsahem komplexu kyseliny hyaluronové, která je velmi důležitá na zvlhčování a obnovu vaginální sliznice, kyseliny mléčné, která pomáhá udržovat správné pH v pochvě, popřípadě s antimikrobiálním stříbrem, které zabraňuje opakovaným infekcím. Je důležité, aby ženy tyto preparáty používaly nejen v rámci prevence, ale i při chronických problémech.

A teď z jiného soudku. Může mít vliv na intimní zdraví ženy i očkování proti koronaviru?

Očkování jako takové podle mého názoru vliv nemá. Pacientky, které překonaly koronavirus s těžším průběhem, mají však celkově oslabenou a vyčerpanou imunitu. Tyto pacientky delší dobu užívaly antibiotika a kortikoidy, a to má samozřejmě dopad na celkové zdraví. Setkáváme se s tím, že těmto ženám vynechává menstruační cyklus nebo naopak mají silnější menstruaci.

Chcete se dozvědět víc o hormonálních změnách, vaginálním diskomfortu a vaginální atrofii? Pusťte si třetí díl podcastu #dolebezstarosti na webu nebo ve vaší oblíbené mobilní aplikaci. Přejeme příjemný poslech.

Medailonek hosta

MUDr. Darina Šoukalová působí v oboru gynekologie a porodnictví více než deset let. V roce 2011 ukončila studium na Jesséniově lékařské fakultě Univerzity Komenského v Martine. Po studiu pracovala ve Vítkovické nemocnici v Ostravě jako sekundární lékař na gynekologicko-porodnickém oddělení. Od 2013 až po současnost působí na gynekologicko-porodnickém oddělení v Kysucké nemocnici v Čadci. V roce 2017 získala atestaci v oboru gynekologie a porodnictví SZU Bratislava Kramáre. V roce 2018 a 2019 obohatila svoji praxi o ambulantní zkušenosti v GYNEKOAMB, s.r.o. Havířov a KSAR MED, s.r.o. Bratislava. Od loňského roku působí v MEDMEDICAL KLINIK a.s. Oščadnica, kde je odborným garantem gynekologicko-porodnické ambulance.