akce
promo
Kosmetická taštička zdarma jako dárek ke každému nákupu.

Je důvod k obavám, když se objeví hnědý výtok?

Hnědý výtok není to, co by žena ráda viděla ve svých kalhotkách. Příčin může být celá řada. Záleží na období, kdy se objevuje, a také na dalších symptomech, které výtok doprovází. Jak poznat, kdy se jedná o přirozený průvodní jev menstruace a kdy je za tím jiný důvod? Podívejte se na nejčastější situace, při kterých se hnědý výtok objevuje:

Před nebo po menstruaci

Menstruace se nemusí dostavit hned v plné síle, ale ohlašuje se často výtokem, který je světle až tmavě hnědé barvy. Podobně se menstruace projevuje také v posledních dnech periody. Když je tok krve z dělohy pomalejší, tak krev oxiduje, což způsobí její hnědé zabarvení. Jedná se o fyziologický jev a není důvod k obavám.

Špinění během ovulace

Pokud se objeví slabší výtok zhruba 2 týdny před menstruací a brzy odezní, může to mít souvislost s ovulací. Výtok může být světle růžový až červený, hnědý i bílý s hrudkovitou konzistencí.

Hormonální nerovnováha

Hnědý výtok v průběhu cyklu může značit hormonální nerovnováhu. Ta nastává tehdy, když je hladina estrogenu nižší, než je potřeba ke stabilizaci sliznice v děloze. Ta se pak může začít uvolňovat a následkem toho může způsobovat špinění nebo nepravidelné krvácení. Pokud k tomu žena trpí návaly horka, nespavostí nebo změnou nálad, může jít o perimenopauzu čili období, které předchází menopauze.

Při užívání hormonální antikoncepce

K slabšímu krvácení nebo hnědému výtoku mimo menstruaci někdy dochází i během prvních měsíců užívání hormonální antikoncepce. Pokud by špinění trvalo déle než tři měsíce, je vhodná návštěva lékaře, který může doporučit jiný přípravek s vyšší hladinou estrogenu.

Jak si s výtokem poradit?

Při výtoku nebo špinění je důležité dbát na osobní hygienu. Postačí omytí intimních partií 2x denně speciálním prostředkem GYNELLA® Intimate Wash, který svým složením udržuje rovnováhu poševního prostředí. Alternativou je GYNELLA® Intimate Foam, jemná mycí pěna, kterou lze používat i na holení intimních partií. Jako ochranu spodního prádla lze také použít tenké intimní vložky, případně tampóny, pokud se jedná o špinění v prvních a posledních dnech menstruace.

Kdy zpozornět?

Přestože hnědý výtok nemívá většinou závažnou příčinu, jsou i případy, kdy se takto manifestuje gynekologické onemocnění. Proto je dobré sledovat případné další projevy a v případě pochybností se obrátit na lékaře. S hnědým výtokem se můžeme setkat u těchto diagnóz:

Syndrom polycystických ovarií

Toto onemocnění se nejčastěji objevuje u žen v produktivním věku. Základním problémem, který tuto nemoc způsobuje, je nerovnováha ženských a mužských pohlavních hormonů ve prospěch působení mužských hormonů. Mezi projevy tohoto onemocnění patří úplně chybějící či velmi omezená ovulace, cysty na vaječnících, rozvoj cukrovky, projevy nadměrného ochlupení nebo naopak plešatění, a právě i hnědý výtok nebo špinění. Jestli pozorujete některé z komplikací spojených se syndromem polycystických ovarií, navštivte lékaře.

Endometrióza

Častým onemocněním u žen v reprodukčním věku je endometrióza. Buňky děložní sliznice se nacházejí i mimo dělohu, avšak reagují na hladiny pohlavních hormonů během menstruace a v důsledku toho dochází ke krvácení a rozvoji zánětu. Toto onemocnění může doprovázet bolest v podbřišku, bolestivá menstruace a pohlavní styk. Je také častou příčinou neplodnosti, ale pokud se zachytí včas, dá se úspěšně léčit a držet pod kontrolou.

Hnědý výtok v těhotenství

Těhotenství je od svého počátku plné tělesných proměn a neočekávaných projevů, z nichž některé mohou ženu vystrašit. Pokud se v tomto období objeví špinění nebo hnědý výtok, nemusí to nutně značit něco špatného. Prvním momentem, kdy běžně žena zaznamená špinění, je zahnízdění blastocyty (shluk buněk po oplodnění) do děložní sliznice, která je tímto narušena a může dojít ke slabšímu krvácení.

Dále v těhotenství dochází častěji k drobným poraněním pochvy při pohlavním styku a následnému špinění.

Pokud však výtok začne přecházet v krvácení nebo je provázen bolestí v podbřišku, je nutné urychleně vyhledat lékaře. Mohlo by se jednat o počínající potrat nebo příznak mimoděložního těhotenství.

get_cart_items();$free_shipping = $nt->get_free_shipping_over();?>