Kupte jakýkoliv produkt GYNELLA a získejte ZDARMA GYNELLA Cystilab.
vaginální mykóza

Honí vás mlsná? Na vině jsou přemnožené kvasinky

Mykóza je nejčastější ženské onemocnění, které doprovází řada nepříjemných projevů, jako svědění, řezání a pálení v poševní oblasti. Vzniká přemnožením kvasinek v pochvě, ke kterému dochází z mnoha příčin, mimo jiné nezdravým stravováním.

Vaginální mykóza není jen letním problémem

O vaginálních mykózách (čili kvasinkových infekcích) se mluví často v souvislosti s létem. Někdy jsou proto označované za „bazénovou nemoc“. Pravdou je, že případů přibývá jak v létě, tak i v zimě, hlavně v období Vánoc a po novém roce. Mykózou tak můžete onemocnět skutečně celoročně.

Co je spouštěčem vaginální mykózy

Špatnou zprávou je, že mykózu může vyvolat celá řada podnětů. I proto bývá někdy obtížné nalézt skutečnou příčinu problému. „Naštěstí přibývá žen, které se zapojují do léčby a samy hledají příčinu obtíží, za což jsme my lékaři velmi rádi. Příčin vzniku je tolik, že spolupráce mezi lékařem a pacientkou je v podstatě nutností,“ říká gynekoložka MUDr. Kristýna Koutná.

K těm častým patří užívání antibiotik, hormonální změny v těhotenství a v menopauze anebo narušení tělesné obranyschopnosti. Zdraví poševní oblasti významně ovlivňuje také stres.

Riziko onemocnění zvyšuje i nezdravá strava, hlavně konzumace cukru, pšeničné mouky a alkoholu. Tedy vše, co si ve velkém dopřáváme o Vánocích a při novoročních oslavách.

Koho postihuje

Kvasinková infekce postihuje asi 75 % ženské populace. Často se týká žen, které trápí další přidružené zdravotní problémy, například cukrovka, problémy s trávením, ale i kožní choroby. Rizikovou skupinou jsou ženy se slabou imunitou, které snadno onemocní i obyčejnou rýmou. S tím souvisí i další předpoklad pro vznik mykózy, kterým je nadužívání některých léků, především prášků na bolest.

Časté projevy mykózy

Poznáte ji především podle svědění, pálení, podráždění a otoku pochvy obvykle doprovázeného hustým výtokem. Při vážnějším průběhu nemoci se může objevit i řezání, bolest v podbřišku nebo zvýšená teplota.

Čím bojovat proti kvasinkové infekci

Kvasinkové infekce se obvykle zbavíte volně prodejnými přípravky z lékárny. Pokud cítíte, že „tam dole“ je teď po svátcích něco v nepořádku, neměla byste tyto projevy ignorovat. Může to být příznak počínající infekce a s tou je potřeba bojovat.

Pro tyto případy vyzkoušejte vaginální kapsle GYNELLA Silver Caps, které přinášejí rychlou úlevu už při prvních příznacích. Navíc působí na všechny typy vaginálních infekcí, to znamená bakteriální, kvasinkové a virové. Nemusíte si tak lámat hlavu s tím, která z nich vás právě potkala.

Ulevit od příznaků mykózy může i správná intimní hygiena. Vyzkoušejte jemnou mycí pěnu GYNELLA Intimate Foam s obsahem kyseliny mléčné, Aloe vera a Panthenolu. Kombinace těchto složek pomáhá pokožku zklidňovat, hydratovat a ulevit od nepříjemného svědění. V případě, že nemáte po ruce žádný vhodný přípravek, krátkodobě vám mohou pomoci i babské rady. „Z babských rad má své opodstatnění kvalitní bílý jogurt s obsahem laktobacilů, který může žena využít jako první pomoc, když není lékárna v dosahu. Další nápady, které kolují po internetu, jako je zavádění bylinek nebo česneku do pochvy, bych určitě nedoporučovala,“ varuje MUDr. Kristýna Koutná.

Jak předcházet kvasinkové infekci

vaginalní mykóza

Kvasinky ke svému životu potřebují cukr. Jako prevence se proto doporučuje hlavně zdravá strava s minimem sacharidů. Tím odstřihnete kvasinky od jejich výživy a ty následně uhynou.

Protikvasinkový jídelníček by se měl skládat z ryb a bílého masa, zeleniny, především cibule, česneku, kysaného zelí a mléčných výrobků s obsahem živých kultur. Vyřadit byste měla cukr a veškeré sladkosti, sladké nápoje a šťávy, bílou pšeničnou mouku a výrobky z ní, ovoce, plísňové sýry a alkohol.

Vyvarujte se nošení spodního prádla ze syntetického materiálu, ve kterém se mohou intimní partie zapařit. Preferujte prádlo z bavlny a funkčních materiálů, které dobře odvádí pot a nechává partie volně „dýchat“. Na toto doporučení myslete i při výběru oblečení pro zimní sportování.

Pokud vás trápí opakované záněty, doplňujte pravidelně laktobacily. Tyto mikroorganismy přirozeně osídlují pochvu, pomáhají v ní udržovat potřebnou rovnováhu a zabraňují přemnožení kvasinek.

Jestliže však vaše obtíže přetrvávají, vrací se nebo je doprovází výrazná bolest v podbřišku, je namístě navštívit gynekologa, který může předepsat antimykotika nebo odhalit i jinou příčinu obtíží, než je mykóza.