Zapojte se s námi do nákupů OnaDnes a získejte 27% slevu při nákupu nad 500 Kč!   Získat slevu

HPV

HPV je lidské virové onemocnění (human papilloma virus), které útočí na buňky pokožky a sliznic. Lidský papilomavirus, jak se mu jinak nazývá, má více než 100 různých druhů a některými z nich si projde v životě téměř každý z nás. Tyto HPV mutace naše tělo většinou zpracuje samo.

Existují ale závažnější typy tohoto viru, které mohou způsobovat například genitální bradavice. Ty nejsou nijak jak významně nebezpečné, mohou ale značně komplikovat sexuální život. Největší hrozbou při nakažení HPV jsou nádorová onemocnění, o kterých si povíme dále.

Jak probíhá nakažení HPV

Nejčastější nakažení bývá skrze pohlavní styk. HPV je sexuálně přenosný virus, a protože existuje několik desítek mutací této nemoci, je velmi pravděpodobné, že se jím nakazí v průběhu života až 80 % sexuálně aktivních jedinců. Nakazit se můžete také přenosem z úst či končetin na pohlavní orgány.

S většinou typů viru se tělo dokáže vypořádat samo, 20 % onemocnění může ale vést k velkým zdravotním komplikacím, více dále v sekci “co způsobuje HPV tělu”.

Příznaky HPV

Infekce virem je zrádná, protože vykazuje velmi obecné či žádné příznaky, takže se přirozeně a nevědomky šíří mezi lidmi, aniž by o ní věděli. Příznakem u žen bývají drobné výrůstky na děložním čípku, u mužů pak genitální bradavice. Pokud si nejste jisti, zda-li jste byli riziku viru vystaveni, zajděte si k lékaři a ten vše zjistí rychlým a bezbolestným testem.

Co lidský papilomavirus způsobuje tělu?

HPV se rozděluje na méně rizikové viry, které způsobují možné výrůstky na děložním čípku a kondylomata – bradavice na penisu.

Více rizikové viry způsobují nechvalně známé nádorové onemocnění děložního čípku, konečníku, hlavy krku či penisu. Obecná inkubační doba pro venerické bradavice je 1-8 měsíců, nádorové onemocnění může vzniknout do 2 let od nakažení, pakliže se neléčí či není objeveno.

HPV očkování jako prevence a jak se zbavit viru?

Prevence proti onemocnění lidským papilomavirem může být kondom, ani ten ale nefunguje na 100 %. Mimo ochranu, partnerskou věrnost a zdravý životní styl je nejvýznamnějším objevem proti viru HPV vakcína.

Na trhu jsou nyní 3 typy HPV vakcín, každá na jiné druhy viru. Od vynálezu tohoto očkování před cca 10 lety absolvovalo očkování více než 200 milionů žen. I my doporučujeme HPV očkování konzultovat s vaším gynekologem a důkladně ho zvážit. Vakcína již pomohla obrovskému počtu žen před hrozbou nádorového onemocnění děložního čípku, které je druhé nejvyskytovanější rakovinové onemocnění po rakovině prsu.

Rakovinu děložního čípků nelze rozpoznat jen tak, mimo očkování jí ale můžete předejít pravidelnou kontrolou u svého gynekologa (kterou byste měla samozřejmě absolvovat i pokud jste očkovaná). Jestliže by se při cytologických testech nález přeci jen potvrdil, často lze onemocnění včas zastavit díky tzv. konizaci děložního čípku – malému bezbolestnému chirurgickému zákroku. Nejkratší inkubační doba HPV od infekce po tvorbu karcinomu bývá 2 roky.

HPV bradavice – kondylomata

Pakliže vás trápí onemocnění v důsledku méně nebezpečných HPV virů u mužů, máte pravděpodobně problémy s kondylomaty – bradavice na penisu. Ty se dají léčit většinou jen menším chirurgickým zákrokem. Samotná nemoc není zhoubná, aktivně ale zasahuje do vašeho sociálního a sexuálního života, takže není dobré ji podceňovat.

Po odstranění genitálních bradavic v důsledku HPV je důležité, abyste vhodně pečovali o tyto choulostivá místa. GYNELLA® Silver Foam je šetrná k vašim intimním partiím a díky aktivnímu stříbru napomáhá léčbě a chrání vás proti možné infekci.