Kondylomata (venerické bradavice)

Kondylomata (condylomata acuminata) jsou výrůstky či bradavice způsobené virem HPV (human papillomavirus). Vyskytují se zejména v oblasti intimních partií a jsou nejčastější sexuálně přenosnou chorobou. Vyskytovat se tedy mohou na vulvě, uvnitř pochvy, na hrdle děložním, kolem análního otvoru, u mužů samozřejmě na penisu a u obou pohlaví se mohou objevit i v krku vlivem orálního styku.

Jak moc jsou kondylomata riziková?

Jak již bylo řečeno výše, jedná se o nákazu lidským papilomavirem. Těch je několik set druhů a důležité je vědět, že kondylomata jsou projevem tzv. low-risk virů, což znamená, že jsou nezhoubné. Existují i viry vysocerizikové, které se neprojeví kondylomaty, ale infekcí děložního čípku, kde mohou způsobit přednádorové až nádorové změny. Na ty je cílená každoroční prevence u gynekologa – stěr z děložního čípku a nově i testování přítomnosti právě HPV virů.

Dají se kondylomata odstranit?

Výrůstky tedy nejsou zhoubné, ale pokud je jich mnoho, jsou velmi neestetické, žena (samozřejmě i muž) může pociťovat dyskomfort při sexuálním styku, svědění a někdy je pouze nahmatá nebo o ně zadrhne spodním prádlem. Vzhledem k tomu, že jde o nákazu virem, většinou se bradavičky rychle šíří, rozrůstají se a je tedy potřeba je odstranit. Většinou se musí léčit oba partneři  nebo alespoň po dobu nezbytně nutnou musí oba dodržovat sexuální abstinenci a zvýšenou hygienu, protože HPV virus je možné přenést i dotykem nebo při použití infikovaného ručníku či spodního prádla. K léčbě lze využít masti a gely, které předepíše a řádně poučí pacientku o užívaní lékař gynekolog. Doplňkem mohou být léky na posílení imunity, tedy tělo se lépe s infekcí vypořádá. Ze starších, ale ověřených způsobů je možnost potírat kondylomata kyselinou octovou, což ale provádí sám lékař a většinou je nutné docházet alespoň jednou týdně. V ordinacích dermatologů se setkáváme s vypalováním tekutým dusíkem, gynekologové nebo chirurgové pak v lokální nebo celkové anestezii kondylomata chirurgicky odstraňují. Drahá, ale velmi účinná a esteticky dobrá metoda je odstranění kondylomat laserem. Nezřídka se metody kombinují, a přestože jsou některé preparáty již volně dostupné v lékárně, pokud je kondylomat hodně, je dobré se nejprve poradit s gynekologem.

Po lékařském zákroku zůstane vaše kůže na nějakou dobu podrážděná a náchylná na infekce. Naše přípravky, GYNELLA Silver Foam pro dámy a UroTiab pro pány, podporují hojení a ulevují od nepříjemných pozákrokových pocitů.

Hodnocení uživatelů (3)
UroTiab 25 ml
UroTiab cream-gel je přípravek určený speciálně pro muže. Jeho unikátní složení podporuje léčbu bakteriálních, kvasinkových a virových infekcí a podporuje hojení pooperačních lézí v oblasti genitálu.