Bakteriální infekce

Vaginální bakteriální infekce je hned po té kvasinkové nejčastější příčinou výtoku, svědění, pálení až bolesti celé vulvy, bolesti a suchosti při styku, zápachu a nepříjemných pocitů ,,tam dole”. Nejčastější je asi bakteriální vaginóza, způsobená přemnožením bakterie Gardnerella vaginalis. Z dalších bakteriálních infekcí stojí za zmínku zavlečení bakterie E. Coli z konečníku či jiných kmenů například Enterococců od partnera.

Velká většina bakteriálních infekcí je míněna jako zánět pochvy – vaginitis – způsobený bakteriemi. Méně se vyskytující, ale o to nebezpečnější, je rozšíření této infekce přes hrdlo děložní do pochvy, kde může způsob

it zánět výstelky – endometritidu. Nebezpečné je také rozšíření na vaječníky, vejcovody, kdy hovoříme o adnexitidě. Zde může při velkém a vleklém zánětu dojít až k operačnímu řešení nebo dlouhodobé antibiotické léčbě s následným rizikem neplodnosti při vzniku srůstů nebo neprůchodnosti vejcovodů. Taktéž může dojít k tzv. parametritis, kdy jde o zánět vazů a závěsného systému dělohy. V nejzazším případě může dojít až k zánětu pobřišnice.

Je tedy nasnadě, že bychom bakteriálnímu zánětu v pochvě měli předcházet, a když už nastane, tak správně zaléčit. Samostatnou kapitolou je toto riziko v těhotenství, kdy může dojít k zánětu plodových obalů, předčasnému porodu, sepsi matky i dítěte a ve vzácných případech ke smrti.

Takovým protipólem, který je ale dobré zmínit, když mluvíme o bakteriální infekci jsou různé furunkly na vulvě, které se mohou vytvořit a ženu nepříjemně potrápit. Může jít o ucpanou mazovou žlázu, ve které se pomnoží bakterie a místo hnisá, o zanícený chloupek nebo zarůstající chloupky po holení. Někdy je problém natolik nepříjemný a závažný, že je potřeba použít antibiotika celková nebo v masti.

Speciální kategorií bychom určili chlamydiovou infekci, která je sexuálně přenosnou chorobou. Může být velmi nenápadná, může jít o chronický zánět čípku a žena akorát občas zašpiní po styku nebo má nenápadný výtok atp. Problém je právě v rozšíření chlamydiové infekce na vejcovody a vaječníky, kde může natropit velké srůsty a zneprůchodnit vejcovody. Léčba je dle fáze a lokalizace infekce, někdy je to dokonce na dlouhodobější užívání antibiotik.

Jak poznám, že se jedná o bakteriální infekci?

Na jistotu to sama nepoznáte. Může se jednat o kvasinkovou infekci či pouze o nějakou dysmikrobii způsobenou například koupáním v chlorované vodě. Nicméně nejčastěji se projeví právě výtokem, který může být nažloutlý, nazelenalý, hustý atp. Dále ženy velmi často vnímají zápach, v případě bakteriální vaginózy, často po styku nebo po ránu, kdy se v pochvě mění pH. Dále jsou to pak zmiňované pocity pálení, svědění až bolesti vulvy, v některých případech může dojít až k bolestem v podbřišku, horečkám, otokem zevních rodidel a celkové nevolnosti.

Jak probíhá její léčba?

Pokud se opravdu u gynekologa potvrdí bakteriální infekce, léčí se antibiotiky. Většinou globulemi zaváděnými do pochvy, někdy normálně antibiotiky polykacími. Protože v pochvě jsou bakterie samy o sobě a infekce znamená mnohdy jen přemnožení jednoho druhu (nebo zavlečení nějaké jiné bakterie z konečníku nebo kůže), nedělá lékař vždy kultivaci, která může být zavádějící a nicneříkající. Pokud jsou obtíže mírné, lékař většinou předepíše nebo doporučí nějaké globule, které působí na mnoho bakterií a jsou spíše dezinfekční. Pokud toto nepomůže nebo je infekce závažná, pak předepisuje antibiotika dle kultivace. Nejen v průběhu infekce, ale i během každodenního života nezapomínejte na správnou intimní hygienu.

Pro podporu léčby bakteriálních, kvasinkových a virových vaginálních infekcí můžete vyzkoušet řadu GYNELLA® Silver. Patentované složení na bázi antimikrobiálního stříbra podporuje léčbu akutních i opakujících se vaginálních infekcí a ulevuje od nepříjemných pocitů s nimi spojenými.

GYNELLA Silver Caps 10 ks
GYNELLA Silver Foam 50 ml
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.