akce
promo
Nakupte adventní balíček GYNELLA® a získejte intimní kosmetiku jako dárek! Zobrazit akční balíčky

Chlamydie

Chlamydie jsou mezi lidmi nechvalně známé jako pohlavní choroba. Jedná se o bakterie, které parazitují na těle hostitele, podle druhu pak rozlišujeme, jaké onemocnění mohou způsobit. Chlamydia pneumoniae může u lidí za zápal plic. Více známá je pak Chlamydia trachomatis, která může za pohlavně přenosnou chorobu.

Co přesně jsou chlamydie?

Jedná se o maličké parazity, kteří se přiživují na lidských buňkách a přes ně se také roznášení. Na buňkách se přiživují, protože na to samy nemají svůj systém. Nejčastěji se chlamydie přiživují na plicích, z čehož následně vzniká zápal plic. Do 48 hodin svého hostitele (buňku) chlamydie roztrhá a vystřelí infekční tělíska k dalším buňkám.

Příznaky chlamydií v intimní oblasti

Tyto bakterie jsou záludné, dost často totiž nevykazují žádné příznaky. Muž či žena pak žijí často dlouho jako přenašeči, aniž by o bakteriích věděli. U mužů vést dlouhodobé neléčené nakažení k ztrátě plodnosti, ženy mohou přijít o možnost početí, je proto důležité chodit na pravidelné prohlídky.

Mezi viditelné příznaky chlamydií pak často spadá:

• Svědění a pálení pochvy doprovázené bílým nezapáchajícím výtokem
  • Bolest při pohlavním styku a v podbřišku, potíže s močením
  • Bolest varlat, otok nadvarlat, pálení močové trubice

Diagnostika

Pokud se bojíte jít k lékaři nebo nemáte čas, můžete si v lékárně zakoupit orientační test, ten ale nefunguje na 100 %. Tento test je zaměření primárně na pohlavně přenosný druh Chlamydia trachomatis. Proto doporučujeme návštěvu lékaře. Lékař vám totiž udělá stěr sliznice, z kterého spolehlivě pozná všechny druhy chlamydií.

Jak se bránit před chlamydií

Primárně je důležité dbát na dostatečnou ochranu a to jak hygienickou, tak sexuální. Dodržujte proto základní hygienické návyky. Důležité je používat při pohlavním styku kondom.
U Chlamydia pneumoniae, která napadá dýchací soustavu, je dobré obecně udržovat silnou obranyschopnost, která je spojena s kvalitní stravou a pohybem. K tomu také napomáhá zvýšený příjem vitamínu C a vybrané bylinky.

Léčba chlamydií

Nemoc je jednou z nejznámějších pohlavně přenosných chorob, nejlepší léčbou je tedy prevence – pohlavní styk jen s jedním partnerem a použití kondomu. Pokud jste se ale vystavili nechráněnému sexu, a tedy i chlamydiím, určitě si zajděte k lékaři.

V ordinaci se vás zeptají na vaše obtíže a poté provedou stěry ze sliznic a odeberou vzorek moči, ze kterého na 100 % zjistí, zdali onemocněním trpíte. Chlamydie se léčí antibiotiky přibližně 2-3 týdny.