Zaregistrujte se a získejte slevu 10% na svůj první nákup!   Registrovat

Fibrom v pochvě

Fibrom je benigní, tedy NEzhoubný nádor pojivové tkáně. Většinou jde o nebolestivý kulovitý útvar v podkoží nebo výrůstek přímo na kůži nebo sliznici kdekoliv na těle – na zádech, končetinách, hlavě. Mezi pojivové tkáně se také řadí chrupavka a kost, ale tam fibrom či jiný nádor odhalí až zobrazovací metody jako počítačová tomografie nebo magnetická rezonance. Pokud se jedná o fibrom pochvy, může si jej někdy nahmatat sama žena nebo je objeven při pravidelné gynekologické prohlídce.

Fibromy jako takové se mohou skládat z více složek, proto máme několik druhů fibromů:

• Tukové tkáně – lipofibrom
  • Krevní sraženiny – angiofibrom
  • Kombinace

Diagnostika fibromu

Fibrom vyrůstající z kůže je viditelný na první pohled. Některé se však ukážou až po rentgenu a CT vyšetření (viz výše). Vznik je podmíněn geneticky, ale i mechanicky. Třeba když je jedno místo neustále odíráno a namáháno. Tkáň je drážděna a vyprovokována k dalšímu růstu. Proto se objevují i v pochvě, kde dochází k tření. Nijak neovlivňuje plodnost ženy. Fibromy se často nachází i u zjizvené tkáně.

Odstranění, léčba

Jejich odstranění není prioritní. Přistupuje se k tomu, pokud obtěžují pacienta anebo jsou značně neestetické. Jestliže nijak neškodí, mohou zůstat tam, kde jsou.

Odstranění výrůstků se provádí chirurgicky pomocí elektrokauteru. Ten využívá vysokofrekvenční elektrický proud. Menší výrůstky lze i po použití dezinfekce jednoduše odstřihnout. Musí se však dávat pozor na případné krvácení, které je v ojedinělých případech nutné stavět.

Fibrom je tedy nezhoubný nádor s minimem komplikací.