Cystitida

Cystitida neboli zánět močového měchýře je zejména u žen velmi častá. Močová trubice má jen asi kolem 4 cm, a tak se do močového měchýře snadno dostanou bakterie například při styku nebo z kůže, či konečníku. Některé ženy jsou náchylnější a prvotní příznaky, jako časté močení či pálení v průběhu močení, vypozorují velmi brzy a mnohdy stačí pouze podpůrná léčba. Nezřídka se ale cystitida rozvine velmi rychle až do bolestí v podbřišku, někdy i s příměsí krve v moči, a to už jsou ke zvládnutí infekce většinou zapotřebí antibiotika.

Jak poznám, že mám cystitidu?

Příznaky mohou být různé, ale z nejčastějších je to časté močení, při kterém to řeže a pálí. Moč může být zakalená nebo se v ní může objevit i krev. Nezřídka cystitidu provází bolest v podbřišku, zimnice a třesavka.

Musím vždy k lékaři?

Pokud podchytíte příznaky zánětu včas, je možné, že zvýšený příjem tekutin a nějaký z volně prodejných léků na bázi výtažku z brusinek a manózy, vám může pomoci počínající zánět zažehnat. Pokud ale sílí bolesti, máte v moči krev nebo máte teplotu, musíte k lékaři, který vám předepíše antibiotika a moč vyšetří. Pravděpodobně vám k tomu doporučí klidový režim, zvýšení příjmu tekutin, nekoupat se v horké vaně, nepít kávu a sycené nápoje, které močový měchýř dráždí, a dodržovat sexuální abstinenci.

Co mohu dělat pro to, aby se infekce neopakovala?

Doporučuje se pít dostatečné množství vody, po stolici na toaletě se otírat směrem od pochvy a močové trubice, dávat si pozor na prochladnutí a po každém styku se jít vymočit. Spláchnou se tak bakterie, které se v průběhu styku do močové trubice mohly dostat.

Při infekcích, ale i preventivě je dobré dbát nejen na správnou intimní hygienu, ale i na podporu imunity a dodržování režimových opatření. Praktické rady, jak udržet močové cesty zdravé, naleznete zde. Nebo si můžete přečíst rozhovor s MUDr. Romanem Křížem „O urogynekologických infekcích„.

GYNELLA Intimate Wash 200 ml
Intimní mycí gel pro pravidelnou intimní hygienu žen.
GYNELLA Intimate Foam 150 ml
Intimní mycí pěna pro každodenní použití na mytí a holení.
GYNELLA Girl Intimate Wash 100ml
Intimní mycí gel pro každodenní použití pro dívky od 3 let.
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.