Cystitida

Cystitida neboli zánět močového měchýře je zejména u žen velmi častá. Močová trubice má jen asi kolem 4 cm, a tak se do močového měchýře snadno dostanou bakterie například při styku nebo z kůže, či konečníku. Některé ženy jsou náchylnější a prvotní příznaky, jako časté močení či pálení v průběhu močení, vypozorují velmi brzy a mnohdy stačí pouze podpůrná léčba. Nezřídka se ale cystitida rozvine velmi rychle až do bolestí v podbřišku, někdy i s příměsí krve v moči, a to už jsou ke zvládnutí infekce většinou zapotřebí antibiotika.

Jak poznám, že mám cystitidu?

Příznaky mohou být různé, ale z nejčastějších je to časté močení, při kterém to řeže a pálí. Moč může být zakalená nebo se v ní může objevit i krev. Nezřídka cystitidu provází bolest v podbřišku, zimnice a třesavka.

Musím vždy k lékaři?

Pokud podchytíte příznaky zánětu včas, je možné, že zvýšený příjem tekutin a nějaký z volně prodejných léků na bázi výtažku z brusinek a manózy, vám může pomoci počínající zánět zažehnat. Pokud ale sílí bolesti, máte v moči krev nebo máte teplotu, musíte k lékaři, který vám předepíše antibiotika a moč vyšetří. Pravděpodobně vám k tomu doporučí klidový režim, zvýšení příjmu tekutin, nekoupat se v horké vaně, nepít kávu a sycené nápoje, které močový měchýř dráždí, a dodržovat sexuální abstinenci.

Co mohu dělat pro to, aby se infekce neopakovala?

Doporučuje se pít dostatečné množství vody, po stolici na toaletě se otírat směrem od pochvy a močové trubice, dávat si pozor na prochladnutí a po každém styku se jít vymočit. Spláchnou se tak bakterie, které se v průběhu styku do močové trubice mohly dostat.

Při infekcích, ale i preventivě je dobré dbát nejen na správnou intimní hygienu, ale i na podporu imunity a dodržování režimových opatření. Praktické rady, jak udržet močové cesty zdravé, naleznete zde. Nebo si můžete přečíst rozhovor s MUDr. Romanem Křížem „O urogynekologických infekcích„.

GYNELLA® Intimate Wash 200 ml
Intimní mycí gel pro pravidelnou intimní hygienu žen.
GYNELLA® Intimate Foam 150 ml
Intimní mycí pěna pro každodenní použití na mytí a holení.
GYNELLA® Girl Intimate Wash 100ml
Intimní mycí gel pro každodenní použití pro dívky od 3 let.