Varikokéla

Rozšíření žil varlete.  Jsou to křečové žíly v oblasti šourku. Může způsobovat bolesti, dyskomfort při chůzi nebo sezení, neplodnost nebo pokles hladiny mužských hormonů.

Nejčastěji se jedná o vrozenou predispozici ke vzniku křečových žil a hemoroidů. Dalším faktorem může být onemocnění srdce, obezita a další. Stagnace krve v těchto žilách je většinou více patrná vlevo, protože anatomicky jsou tyto žíly delší a napojují se do žil odvádějících krev z ledviny, kde je vyšší tlak. Onemocnění je ale většinou oboustranné. Varikokéla se nejčastěji vyvíjí v pubertě, ale může vzniknout kdykoliv v průběhu života. Pokud varikokéla není léčena, příznaky i následky se zhoršují.

Co se děje při varikokéle?

Když si představíme, že okolo varlete stagnuje krev, která nemůže dobře odtékat směrem k srdci, má to několik následků z toho plynoucích. Varle je trvale zahříváno na vyšší teplotu, což je nepříznivé pro tvorbu spermií (snížení počtu, ale i zhoršení kvality včetně genetických chyb ve spermii), neodchází metabolity a odpadní látky, což většinou vede k dyskomfortu až bolestem, zejména po zátěži. Počátek tohoto onemocnění nemusí být vždy bolestivé, může to být jen pocit určitého dyskomfortu a varikokélu pak lze prokázat Dopplerovskou ultrasonografií. V další fázi dominuje právě samotný dyskomfort i bolest a někdy při delším trvání může být prvním příznakem až neplodnost. Pokud je varikokéla přítomna dlouho, může dojít ke snížené tvorbě mužských pohlavních hormonů a zmenšení varlete. Správná tvorba spermií je totiž nejkvalitnější při teplotě cca 34,5 °C, tedy nižší, než je teplota lidského těla. V šourku mimo tělo taková teplota je. Pro tvorbu spermií tak rozhodně nejsou vhodné například upnuté džíny, vyhřívané sedačky aut nebo časté pobyty v sauně. Proto se také díky teplotě při diagnostice využívá nejen ultrazvuk, ale i termografie, která změří vyšší teplotu šourku.

Jak probíhá její léčba?

Léčba varikokély je chirurgická. Je na výběr z několika metod od klasické otevřené, laparoskopické, kdy není nutné otevírat dutinu břišní, mikrochirurgické operace pod tříslem, která umožňuje přerušení téměř všech takto rozšířených cév a zároveň rekonvalescence po tomto přístupu je velmi rychlá. Pak je možno použít embolizaci (ucpání) žíly varlete z velké žíly v třísle v lokální anestezii. Některé metody mají vyšší riziko recidivy a zvolení přístupu je na lékaři, vybavení pracoviště, celkovém stavu a přání pacienta.

Mikrochirurgická metoda již nevyžaduje ani hospitalizaci a výkon je možno provést ambulantně. Stejně tak rekonvalescence je poměrně rychlá a i sex a erekce nejsou po zákroku nijak bolestivé. Na druhou stranu jde o operační zákrok a jako každý, i tento může mít komplikace. Objevují se zřídka, a řadí se k nim protrahované hojení operační rány, městnání tekutiny v obalech varlete (hydrokéla), zmenšení či zhoršení funkce varlete. Jak již ale bylo řečeno, rekonvalescence je většinou velmi rychlá, k běžné denní zátěži se pacient může vrátit již za 2 dny po operaci. Zlepšení spermiogramu se očekává s odstupem několika měsíců, nejdříve za 3 měsíce. Je třeba vzít v potaz délku cyklu tvorby spermií, což je 72 dní.

Jak je možné varikokéle předejít?

K prevenci jako takové patří nošení podpůrného spodního prádla. Pokud máte k varikokéle predispozici a objevuje se ve vaší rodině, omezte zvedání těžkých břemen, vyhýbejte se zácpě a předcházejte stavům chronického kašle.

Hodnocení uživatelů (3)
UroTiab 25 ml
UroTiab cream-gel je přípravek určený speciálně pro muže. Jeho unikátní složení podporuje léčbu bakteriálních, kvasinkových a virových infekcí a podporuje hojení pooperačních lézí v oblasti genitálu.
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.