Vaginismus

Vaginismus je bolestivé stáhnutí až spasmus svalů kolem pochvy a poševního vstupu. Tento stav není ovlivňován vůlí, žena ho nemůže potlačit nebo vyvolat. Většinou se tak děje při pokusu o styk, ale může se tak stát i při gynekologickém vyšetření, zavedení tamponu nebo jen při pomyšlení, že proběhne soulož či zavedení něčeho do pochvy. Příčina je většinou psychického rázu, ale může to být i bolest například při endometrióze, při styku a následné styky jsou pak provázené vaginismem. Léčba je dle příčiny, většinou se musí zapojit gynekolog, sexuolog a psycholog.

Jak vzniká vaginismus?

Vaginismus neboli bolestivé stažení svalů kolem poševního vchodu při zavedení čehokoliv do pochvy, je často následek nějaké nepříjemné sexuální zkušenosti. Setkáváme se s ním u žen znásilněných, u žen zneužívaných v dětství nebo prostě po příliš hrubém styku. Nicméně vaginismus se může vyvinout i třeba po porodu, po opakovaných infekcích, při endometrióze, po onkogynekologické léčbě atp. Také jsou známé různé formy, kdy se žena bolestivě stáhne při pokusu o styk, ale vyšetření u gynekologa nebo zavedení menstruační pomůcky jí problém nedělá.

Je léčba složitá?

Léčba je většinou poměrně svízelná a záleží na příčině vzniku vaginismus. Toho se většinou dopátráme psychologickou terapií, velmi často pomůže sexuolog, který má s takovými pacientkami zkušenost. Nasnadě jsou pak různé relaxační techniky, cvičení pánevního dna nebo použití lubrikantu a malých vaginálních dilatátorů. Velmi přínosné je, pokud na psychosexuální terapii dochází celý pár a učí se tak trpělivosti a pomalu odbourává strach a psychické bloky.

GYNELLA Intimate Wash 200 ml
Intimní mycí gel pro pravidelnou intimní hygienu žen.
GYNELLA Intimate Foam 150 ml
Intimní mycí pěna pro každodenní použití na mytí a holení.
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.