Endometrióza

Endometrióza je onemocnění, kdy se výstelka sliznice (endometrium) a tkáň jemu podobná nachází mimo dutinu děložní.

U koho se endometrióza nejčastěji objevuje a jaké jsou rizikové faktory?

Je poměrně hodně teorií o vzniku endometriózy. Od buněk, které zahrnují kmenové buňky kostní dřeně, a ty se následně diferencují do buněk endometriálních; přes buňky v prenatálním vývoji, které ,,docestovaly” jinam, až po teorii retrográdní menstruace, kdy se může krev a endometrium dostat přes vejcovody do dutiny břišní. Jisté ale je, že tato nemoc je typická pro ženy v reprodukčním věku a prevalence stoupá o 5 – 15 %. Rizikovými faktory jsou bílá rasa, nulliparita (žena, která ještě nerodila a má tak více menstruačních cyklů), výskyt v rodině, kdy je nějaká část podmíněná geneticky a vyšší socioekonomický status. Naopak poněkud zvláštními faktory jsou kouření, nízké BMI, fyzická aktivita a užívání hormonální antikoncepce (kdy probíhá pouze pseudomenstruace).

Kde se může objevit endometrióza?

Nejčastěji postihuje pánevní orgány a pobřišnici, méně často pak i vzdálené orgány, jako třeba plíce. Rozdělujeme ji na:
peritoneální – mohou to být drobná ložiska rozesetá po pobřišnici až rozsáhlé zánětlivé procesy,
ovariální – uvnitř vaječníku může vytvořit takzvanou čokoládovou cystu neboli endometriom,
hluboká infiltrující endometrióza DIE – postihuje vazy nebo močový měchýř, infiltruje se hluboko a většinou velmi málo reaguje na hormonální terapii,
– a v neposlední řadě adenomyóza, kdy je endometriální tkáň uvnitř svaloviny dělohy.

Vyšetření pro zjištění endomentriózy

Všechny druhy endometriózy vytvářejí nějaký typický klinický obraz.
Lékaře může na endometriózu přivést klasické gynekologické vyšetření v zrcadlení nebo bimanuální vyšetření, kdy může cítit uzel např. na sakrouterinním vazu nebo ultrazvukové vyšetření. Někdy to ale není tak jednoduché. Uzly na močovém měchýři nebo vazech mohou být velmi diskrétní a pokud se na toto vyšetření lékař nespecializuje, může být toto odhalení poměrně náročné. Z tohoto důvodu máme v České republice centra, která se zabývají pouze endometriózou, protože škála obtíží a rozsah endometriózy je velmi variabilní.
Dále může být pro lékaře nápomocný marker z krve Ca125, ale toto vyšetření není příliš senzitivní ani specifické. Doprovodnými vyšetřením může být i magnetická rezonance. Zlatým standardem je ale laparoskopická operace a biopsie ložiska. Navíc se při operaci prohlédne celá dutina břišní a na základě klasifikačního systému se stanoví stupeň a typ endometriózy.

Jak poznám, že mám endometriózu?

Variabilita obtíží, jak jsme již psali, je velmi pestrá. I malé ložisko může způsobit velké bolesti při styku, při vyprazdňování, typická je pak velká bolest při menstruaci, vystupňovaný premenstruační syndrom. Někdy mohou být obtíže velmi neurčité  – chronická pánevní bolest, únava, útlak okolních orgánů. U každé ženy se endometrióza projevuje jinak. Často jsou to vleklé problémy, které se těžko diagnostikují.

A jaká je léčba?

Protože někdy ani zobrazovací metody nedokážou odhalit drobná ložiska na pobřišnici nebo drobný uzel na vazu, nasazuje se u některých pacientek empirická terapie bez určené histologické diagnózy – jde o terapeutických test. Endometrióza je tzv. estrogendependentní, to znamená závislá na estrogenu, a proto se léčba opírá o potlačení estrogenní stimulace. Volí se tedy léčba farmakologická nebo chirurgická, popř. i kombinace obou. Velmi používané a oblíbené jsou gestageny, ať už v depotní formě nebo ve formě tablet. Tato léčba má srovnatelný účinek s kombinovanou hormonální antikoncepcí, která se nejčastěji používá v kontinuálním režimu.
Na urputnou endometriózu lze nasadit analoga gonadotropinů, která utlumí produkci i hormony vaječníku, ovšem nežádoucím účinkem je vlastně uměle vyvolaný přechod.
Chirurgická léčba obsahuje odstranění endometriómů (ložisek na peritoneu), ale i rozsáhlé výkony hluboké infiltrující endometriózy na močovém měchýři, střevu a ureteru, kde je potřeba i spolupráce s jinými obory. Navíc se velmi často jedná o ženy, které ještě nemají děti a je třeba zachovat dělohu i co největší možnou část ovariální tkáně, zajistit průchodnost vejcovodů a co nejvíce odstranit ložiska endometriózy, která znesnadňují otěhotnění.

Endometrióza je onemocnění, které je čím dál více na vzestupu, příčina může být i odkládání mateřství, zčásti životospráva, ale bohužel ji z velké většiny nelze ovlivnit.

GYNELLA Intimate Foam 150 ml
Intimní mycí pěna pro každodenní použití na mytí a holení.
GYNELLA Intimate Wash 200 ml
Intimní mycí gel pro pravidelnou intimní hygienu žen.
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.