Bartholiniho žláza

Bartholiniho žláza (glandula vestibularis major) je párová žláza velikosti hrášku, která se nachází v dolní části velkých stydkých pysků a její ústí je při podrobném gynekologickém vyšetření vidět právě při okraji poševního vchodu. Je to největší žláza ženských zevních pohlavních orgánů. Společně s ostatními žlázkami zajišťuje zvlhčení pochvy při vzrušení a pohlavním styku.

Jak vzniká zánět Bartholiniho žlázy?

Poměrně častým problémem je zánět Bartholinské žlázy. Zanícení způsobují rozličné bakterie spolu s ucpáním vývodu žlázy. Tak dojde k hromadění hnisu, zduření, bolesti a začervenání. U některých pacientek jsou tyto záněty časté a opakované a musí se řešit chirurgicky (viz níže). Ne vždy se ve žláze musí hromadit hnis, může dojít k prostému ucpání vývodu a hromadění sekretu. Bartholinská žláza se pak mění v cystu, která je vyplněna čirou tekutinou. Taktéž cystické zduření se často opakuje a většinou musí být cysta odstraněna chirurgicky.

Jaká léčba je možná?

Pokud se jedná o zánět – zduření, začervenání, výrazná bolestivost, většinou nasazuje lékař antibiotika. Ovšem ta samotná většinou nestačí a situace se musí řešit chirurgickou cestou většinou v celkové anestezii. Na výběr je drenáž, kdy se z krátkého řezu hnis vypustí a lůžko vyčistí a nechá se zhojit. Bohužel v tomto případě je velké riziko opětovného uzavření a zanícení vývodu. Je tedy možné použít tzv. lapis neboli čertův kamínek (sloučenina dusíku a stříbra), který se opět z krátkého řezu vloží do rány a po 48 hodinách se opět v krátké celkové narkóze vyjme i s pouzdrem vzniklého abscesu. Rána se vyčistí a sešije. Poslední možností je pak marsupializace vývodu Bartholinské žlázy, což je vyšití ústí této žlázky na povrch kůže, aby se rozšířil a zvětšil a nedocházelo k opětovnému ucpání.

Jak již bylo řečeno výše, může se jednat také o cystu bez doprovodných známek zánětu. Tedy místo je zduřelé, zvětšené, žena si tam může bouličku nahmatat, může se jí hůře sedět. Lékař pak dokáže cystu vyhmatat a určit, zda je možno vyčkat spontánní regrese, nebo zda je potřeba cystu chirurgicky vypreparovat a kůži sešít.

Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.